In het kort
Als jij denkt aan het begrip zoekmachines denk je waarschijnlijk aan Google. Googelen is volgens Van Dale het synoniem van ‘zoeken op internet‘. Google is wereldwijd de grootste zoekmachine. Andere zoekmachines in Nederland zijn: Bing DuckDuckGo In België wordt dan ook Yahoo! gebruikt. Belangrijk om je er wel van bewust van te zijn. Zeker als jouw doelgroep internationaal is. Dan wil je het zo goed mogelijk doen in meerdere zoekmachines. Wil je weten welke zoekmachines populair zijn in een speciaal land. Op de website van https://gs.statcounter.com/ kun je nuttige info en statistieken vinden. Nationaliteit is niet de enige factor die…
Als jij denkt aan het begrip zoekmachines denk je waarschijnlijk aan Google. Googelen is volgens Van Dale het synoniem van ‘zoeken op internet‘. Google is wereldwijd de grootste zoekmachine. Andere zoekmachines in Nederland zijn:
- Bing
- DuckDuckGo
In België wordt dan ook Yahoo! gebruikt.
Belangrijk om je er wel van bewust van te zijn. Zeker als jouw doelgroep internationaal is. Dan wil je het zo goed mogelijk doen in meerdere zoekmachines.
Wil je weten welke zoekmachines populair zijn in een speciaal land. Op de website van https://gs.statcounter.com/ kun je nuttige info en statistieken vinden.
Nationaliteit is niet de enige factor die een rol speelt bij de zoekmachine. Als je het bijvoorbeeld belangrijk vindt dat de zoekmachine geen persoonlijke gegevens verzamelt of deelt, zoals DuckDuckGo, bekijk dan hoe je website het doet in deze zoekmachines. Misschien kun je dan je zoekresultaten van jouw website beter maken.
De zoekresultatenpagina
Er zijn dus meerdere zoekmachines. De Google-pagina is het meest herkenbaar. Veel gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina. Dat betekent dat jouw website dus (eigenlijk) op de eerste pagina moet staan. Maar hoe kom je daar? En hoe zorg je ervoor dat jouw zoekresultaten opvallen tussen alle andere resultaten. Maar ook goed om te weten wat je op een zoekresultatenpagina tegenkomt.
Een zoekresultatenpagina is in feite een lijst met zoekresultaten. Elk afzonderlijk resultaat op die lijst noem je een snippet. Een snippet is een link naar een website met een korte omschrijving, zodat de gebruiker kan lezen wat je op de website kunt vinden.
Betaalde en organische snippets
Steeds vaker klikken mensen op snippets die bovenaan de zoekpagina staan. Die plek kun je ook behalen door ervoor te betalen. Deze resultaten herken je aan het woord Advertentie of Gesponsord. Hoeveel je moet betalen hangt af van de populariteit van je zoekterm. Heb je hier interesse in zoek dan eens op Google Ads.
De niet-betaalde resultaten noemen we organische resultaten en deze kun je optimaliseren. Ook ziet een snippet er op mobiel anders uit dan op een desktop.
Standaard snippets
Een standaard snippet op een desktop bestaat uit minimaal 3 elementen:
- een URL met een slug of een kruimelpad
- een titel
- en een beschrijving van de pagina
Het eerste deel van de URL laat het adres van je website zien. De slug geeft informatie oer de inhoud van een specifieke pagina. Een kruimelpad laat zien waar de pagina zich bevindt binnen je website.
Het meest opvallende element van de snippet is de titel. De kleur en de lettergrootte hebben direct de aandacht. Maak daar gebruik van! Zorg voor een informatieve en aantrekkelijke titel die gebruikers overtuigt dat deze pagina de informatie gaat geven waar ze naar op zoekt zijn.
Ook zie je een korte beschrijving van de pagina. Dit noem je de metabeschrijving en daar vind je de informatie om geïnteresseerde gebruikers over de streep te trekken jouw website te bezoeken. De zoektermen die de gebruiker in de zoekmachine heeft ingetypt vallen extra op. In het hier boven genoemde voorbeeld heb ik op ‘koekjes bakken‘ gezocht. De zoektermen zijn vetgedrukt. Soms zie je ook een datum voor de metabeschrijving. Dan kun je snel zien wanneer de pagina voor het laatst is bijgewerkt. Dat kan handig zijn als je echt op zoek bent naar de laatste informatie.
Op mobiel zie je vaak ook een favicon (kleine afbeelding) en een afbeelding.
Een snippet is dus heel beperkt, maar het is de enige manier om mensen over de streep te trekken om jouw website te bezoeken. Zorg er dus voor dat je boodschap helder is en dat je je site op een aantrekkelijke manier presenteert.
Yoast SEO plugin
De Yoast-plugin kan je daarbij helpen. Ik installeer deze plugin altijd op nieuwe websites voor klanten en deze helpt je enorm om de juiste informatie in te vullen. Je kunt deze plugin gratis downloaden. Ga hiervoor naar Plugins > Nieuwe plugins > Zoek op Yoast SEO en installeer en activeer de plugin.
Veel succes!
Groetjes, Nicoline
Deel mijn blog heel gemakkelijk