“Nicoline wanneer kan ik nu het beste mijn nieuwsbrief versturen?” Deze vraag krijg ik nog wel eens te horen van mijn klanten. Een kant-en-klaar beste verzendmoment voor het versturen van een nieuwsbrief bestaat niet. Als dit moment zou bestaan, dan zouden heel veel bedrijven op dat moment hun nieuwsbrief versturen. En logischerwijs zou hierdoor dit moment direct niet meer ‘het ideale moment’ zijn, aangezien ontvangers dan een hele bulk mail ontvangen. Ik heb de statistieken van de e-mail benchmark 2022 van ITG erbij gepakt, om te kijken wat zij adviseren.
In deze blog vertel ik je daar meer over. Wil je het hele rapport zelf downloaden, ga dan naar de website van ITG. In dit rapport vind je het meest complete overzicht van marketing automation, met uitgebreide en diepgaande statistieken over het afgelopen jaar.
Trends voor 2022
De meerderheid van de respondenten (22%) zegt dat datagedreven campagnes de belangrijkste trend van 2022 zijn. Data gedreven marketing is het gebruiken van verkregen data om een beter beeld te schetsen van je bezoekers. Veel bedrijven hebben al informatie van hun bezoekers, door bijvoorbeeld verkopen op de website of aanmeldingen voor nieuwsbrieven.
Open Rates 2022
Simpel gezegd is een Open Rate het percentage van mensen die jouw e-mail opent. Dit kan volledig geopend zijn of in het previewscherm. De gemiddelde Open Rate ligt dit jaar op 32,30%.
Open Rate per kwartaal & device
Vorig jaar voerde mobiel nog de boventoon, dit jaar staat de desktop weer bovenaan.
Terug naar het onderwerp van mijn blog…
Op welke dag kun je het beste je nieuwsbrief versturen?
De donderdag is de populairste dag om je nieuwsbrief te versturen. Maar ook maandag, dinsdag en vrijdag zijn best populaire dagen. Volgens het onderzoek wordt ook de zaterdag steeds populairder om je nieuwsbrief te versturen. Voor klanten verstuur ik o.a. op maandag, woensdag en vrijdag de nieuwsbrief. Meestal is dit rond 07.00 uur, maar ook rond 10.30 uur verstuur ik een nieuwsbrief.
Op welke tijdstip kun je het beste je nieuwsbrief versturen?
Het tijdstip van verzending van je nieuwsbrief is heel belangrijk. Vooral als het erom gaat ontvangers aan te sporen je e-mails te bekijken en er ook wat mee te doen. De populairste tijdstip volgens het onderzoek is om 12.00 uur. De beste resultaten worden behaald als je je nieuwsbrief om 06.00, 08.00 uur of 15.00 uur verstuurd. Zoals je ziet, blijkt dat er niet specifiek één beste tijdstip is om je e-mail te versturen.
Is de Open Rate voor jou belangrijk? Dan is het verzenden tussen 15.00 en 18.00 uur een goed moment…
Tip: Probeer eens wat anders
Nu je deze informatie hebt gelezen, is de vraag natuurlijk voor jou: “wat werkt voor jou?”
Ik zou je willen adviseren om te beginnen bij de dagen en tijden die zorgen voor de meeste open rates (volgens de statistieken). en van daaruit te kijken naar de resultaten van je verstuurde mails om het ultieme verzendmoment voor jou te bepalen.
Ben jij actief in de B2C (consumentenmarkt), stuur je nieuwsbrief op dinsdag om 15.00 uur. Richt je je op de zakelijke markt (B2B)? Stuur je nieuwsbrief dan eens in het weekend om 9.00 uur.
Ontdek je eigen statistieken in Laposta
Wist jij dat je in Laposta jouw eigen statistieken kunt zien? Voor elke nieuwsbrief, lijst en relatie beschik je over prachtige statistieken, waaronder een acceptatie-, open-, lees-, klik- en afmeldratio. Elke handeling van elke relatie vind je – met naam en toenaam – terug in je statistieken. Alle statistieken worden live vertoond. Ga hiervoor naar Resultaten, geef aan van welke campagne je de resultaten wilt zien en ga naar Overzicht (live) om de resultaten te bekijken.
Hulp nodig?
Wil jij ook een nieuwsbrief gaan versturen, maar vind je het teveel werk? Maak dan een afspraak met mij en ik pak deze klus graag van je over.
Bron: ITG E-mail benchmark 2022
Deel mijn blog heel gemakkelijk