Met profielverrijking kunnen de relaties hun eigen relatiegegevens inzien, wijzigen en aanvullen. Handig als het e-mailadres bijvoorbeeld wijzigt, maar ook om het profiel te verrijken. We vragen bij het aanmeldproces zo min mogelijk gegevens. Zo vraag je meestal alleen om voornaam en e-mailadres en soms ook achternaam. Met meer en betere relatiegegevens, kun je je nieuwsbrief beter personaliseren en relaties makkelijker segmenteren.
Voordelen profielverrijking
Hieronder een paar voordelen en mogelijkheden van profielverrijking.
Voordeel 1: Personalisatie
‘Beste Nicoline,’ staat netter dan ‘Beste lezer’ of ‘Beste relatie’.
Zorg ervoor dat je relatie altijd de mogelijkheid heeft om zijn of haar gegevens eenvoudig aan te passen. Bij Laposta vind je deze link dan ook altijd onderaan de nieuwsbrief (in de footer). Zo ontvangt hij of zij altijd een mailing met de juiste personalisatie. En wanneer iemand zijn gegevens bijwerkt, verrijkt hij of zij wellicht ook nog zijn gegevens 🙂
Een optie is ook nog om in elke nieuwsbrief te wijzen op het aanpassen en inkijken van de gegevens en deze zo nodig aan te passen.
Voordeel 2: Segmentatie
Een ander voordeel van profielverrijking is segmenteren. Goed segmenteren kost tijd, maar is onmogelijk zonder de juiste gegevens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geslacht, leeftijdsgroepen, woonplaats en interesses van je relatie.
Voordeel 3: Relevantie
Naast het personaliseren van je nieuwsbrief en segmenteren is relevant zijn ook een punt van profielverrijking. Als je het profiel verrijkt met bijvoorbeeld interesses, dan kun je relevante berichten sturen voor die specifieke doelgroepen. Jij leest nu mijn blog over Laposta, maar ik schrijf ook blogs over MailChimp. Je kunt dan ook je interesse aangeven welke nieuwsbrief je wilt ontvangen.
Meer relevante content zorgt voor meer openen van de nieuwsbrief en doorklikken naar de website.
Welke gegevens moet ik dan opvragen en wanneer?
De voordelen voor het verrijken van het profiel zijn duidelijk. Maar ga geen formulier samenstellen met bijvoorbeeld 15 velden en kies het juiste moment om de informatie op te vragen. Houd het formulier dus kort. Vraag alleen die gegevens op die je écht nodig hebt.
Houd de volgende punten in gedachten bij het maken van je formulier:
- 3-5 velden
- Maak vragen en informatie concreet en duidelijk
- Geef iets terug
Geef iets terug? Ja het is aan te raden om iets terug te geven voor de informatie die je ontvangt. Denk hierbij aan een korting op de volgende bestelling of een whitepaper. Zorg ervoor dat je vooraf vermeld wat dit extraatje is, zodat hij of zij weet wat ze kunnen verwachten na het invullen.
Hoe werkt profielverrijking dan in Laposta?
Via een speciale link in je nieuwsbrief – de wijzigingslink – kun je je relatie inzage geven in (een deel van) zijn/haar relatiegegevens. Als je relatie dan op de link klikt, dan krijgt hij of zij automatisch het wijzigingsformulier te zien en kan dan zelf het formulier wijzigen en aanvullen. De aangepaste gegevens worden dan automatisch verwerkt in de lijst (de oude gegevens worden dan overschreven).
Waar vind ik de wijzigingslink?
De wijzigingslink vind je in het standaard blok onderaan je nieuwsbrief (de footer). Die kun je zelf niet aanpassen bij een gratis account.
Waar vind ik het wijzigingsformulier?
Het wijzigingsformulier vind je bij Relaties → Aanmelden → Aanvullen. Het is een los formulier dat op een aparte pagina wordt vertoond (niet op je website).
De velden die je in het wijzigingsformulier wilt laten zien, voeg je toe bij Kenmerken lijst → Velden. Ook nieuwe velden voeg je hier toe.
Als je velden toevoegt, geef je aan of deze ook vertoond moet worden in je formulier.
- Veldnaam: vul hier de naam van het veld in. Bijvoorbeeld interesses
- Veldtype: kies hier een type zoals bijvoorbeeld tekst, numeriek, datum of meerkeuze
- Verplicht: is het een verplicht veld?
- In aanmeldformulier: vink deze aan als je dit veld direct bij het aanmelden wilt meenemen.
- In lijst: vink dit aan om het veld op te nemen in de lijst en deze is dan zichtbaar bij het wijzigingsformulier
- Klik op Opslaan
Profielverrijking is belangrijk om je relatie beter te leren kennen. Hoe meer je van de klant weet, hoe meer je het profiel verrijkt. Het is belangrijk om je relaties de juiste informatie te geven, zodat je nieuwsbrief ook gelezen gaat worden. Met deze profielverrijking kom je een stapje verder om te segmenteren en de juiste informatie te delen met je relatie.
Tot zover mijn uitleg over profielverrijking in Laposta.
Meer weten?
Wil je meer weten over Laposta, neem dan gerust contact met mij op. Overweeg je om een nieuwsbrief te gaan versturen of wil je overstappen naar Laposta? Ik help je er graag bij.
Deel mijn blog heel gemakkelijk