

In het kort
Hoewel MailChimp in populariteit heeft ingeleverd, sinds ze in mei 2019 een aantal drastische maatregelen heeft genomen, blijft het toch een populaire tool om online nieuwsbrieven te versturen. Ik wil je graag in een aantal blogs meenemen hoe je MailChimp inricht en je eerste campagne kunt versturen. Stappenplan Ik neem je graag mee in een stappenplan hoe je een account kunt aanmaken. Klaar! En dan…? Je hebt nu je accountgegevens ingevuld en informatie over je bedrijf verteld. Je kunt nu de eerste campagne maken en je abonnees toevoegen. Profiel wijzigen Wil je checken wat je allemaal hebt ingevuld, dan kun…
Hoewel MailChimp in populariteit heeft ingeleverd, sinds ze in mei 2019 een aantal drastische maatregelen heeft genomen, blijft het toch een populaire tool om online nieuwsbrieven te versturen. Ik wil je graag in een aantal blogs meenemen hoe je MailChimp inricht en je eerste campagne kunt versturen.
Stappenplan
Ik neem je graag mee in een stappenplan hoe je een account kunt aanmaken.
- Ga naar mailchimp.com en klik op Sign Up Free.

- Vul je e-mailadres in en verzin een gebruikersnaam (username) en wachtwoord. Let op: gebruik voor een wachtwoord tussen de 8 en 50 karakters en gebruik minimaal 1 kleine letter, 1 hoofdletter, 1 nummer en een speciaal teken. Klik daarna op Get Started!
- Ga naar je e-mailprogramma en zoek naar de e-mail van MailChimp. Zie je de e-mail niet in de mailbox, check dan voor de zekerheid je spambox. Heb je de e-mail niet ontvangen, dan heb je misschien een foutief e-mailadres ingegeven. Door op de link ‘Re-enter your email and try again’, kun je je e-mailadres opnieuw opgeven.
- Open de e-mail en klik op Activate Account.
- Je gaat nu weer terug naar MailChimp en hier moet je aangeven dat je geen robot bent. Klik op de button ‘I’m Not A Robot’.

- Je krijgt nu de keuze welk abonnement je wilt. Ik ga in dit voorbeeld ervan uit dat je voor een gratis account kiest. Klik dan op Free en op de button Complete.
- Vul je voornaam en achternaam in en daarna op Continue.
- Vul je bedrijfsnaam in en als je al een website hebt, de url van je website en klik op Continue.

- Vul je adresgegevens in en klik op Continue.
- Misschien heb je al een adreslijst met abonnees. Heb je nog geen abonnees, geen probleem.
- Misschien wil je je sociale media als Facebook en/of Twitter koppelen aan MailChimp. Dan kun je de url invullen en klik op Continue.
- In het scherm wat volgt kun je ervoor kiezen om meer over je bedrijf te vertellen, maar dat hoef je nu niet te doen. Ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat je dit (nog) niet doet en klik op ‘Not right now.’

- Je hebt alle informatie ingevuld en nu kun je verder aan de slag. Als je wilt kun je op de hoogte gehouden worden van nieuws over MailChimp.Wil je dit niet, dan vink je niets aan en klik je op ‘Let’s go!’
Klaar! En dan…?
Je hebt nu je accountgegevens ingevuld en informatie over je bedrijf verteld. Je kunt nu de eerste campagne maken en je abonnees toevoegen.
Profiel wijzigen
Wil je checken wat je allemaal hebt ingevuld, dan kun je dat bekijken bij je Profiel.
- Ga naar je account, rechts bovenin en klik op het driehoekje net naast je naam.

- Klik op Profile.
- Hier vind je de basisinformatie en als je wilt, kun je hier ook nog een foto uploaden 🙂 Wijzig eventueel hier gegevens of wijzig je wachtwoord en klik op Update.

Tijdsnotatie
We kennen in Nederland (nog steeds) de zomer- en wintertijd. Het is dus van belang dat je de tijdsnotatie goed invult. MailChimp doet dit niet automatisch. Hoe je dit doet, lees je in mijn blog over zomertijd (ook de wintertijd staat hierin beschreven 😉 )
Datum en valuta
Daarnaast vul je bij op die pagina ook nog in hoe je de datumnotatie wilt hebben. Gebruikelijk is bij ons dd/mm/yy en dan een tijdsblok van 24 uur. Als je het belangrijk vindt kun je ook nog de valuta aanpassen: tussen de 1000-tallen een punt en een komma voor de centen (bijvoorbeeld € 1.000,25).
In een volgende blog vertel ik je graag meer over de Signup formulieren. Deze formulieren zijn belangrijk als potentiële abonnees zich abonneren op je nieuwsbrief of zich later willen uitschrijven.
Wil je hulp bij het versturen van je nieuwsbrief?
Kun je hulp gebruiken bij het versturen van je nieuwsbrief via MailChimp? Of heb je een vraag? Neem dan contact met mij op.
Deel mijn blog heel gemakkelijk