Heb je een eigen website, dan gebruik je waarschijnlijk ook Google Analytics om te volgen wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen en wat bijvoorbeeld de meeste bezochte pagina’s zijn op je website.
Je nieuwsbrief kun je ook heel gemakkelijk koppelen aan Google Analytics, door één vinkje te zetten bij stap 1.
Ik laat je graag zien hoe je dit doet.
Stappenplan
Ga in je account naar Campagnes en maak een nieuwe campagne aan.Vul hier de basisgegevens in en bedenk een goede onderwerpregel, zodat je abonnees de nieuwsbrief direct willen openen.
Scroll je iets verder naar beneden, dan vraagt Laposta of je de nieuwsbrief wilt koppelen aan Google Analytics.
Waar moet ik nog meer aan denken?
Met alleen het vinkje aanzetten ben je er nog niet. Om de bezoekgegevens van je abonnees aan je website in Google Analytics geregistreerd te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden:
- Je hebt het vinkje bij Stap 1 aangevinkt, waardoor je de nieuwsbrief koppelt aan Google Analytics.
- Je hebt in je nieuwsbrief minimaal één link naar je website staan.
- Je gebruikt Google Analytics voor de website die je gebruikt in je nieuwsbrief. In mijn geval is Google Analytics gekoppeld aan Nicoline’s Office.
- Je hebt een teller van Google Analytics aan staan waarnaar je vanuit de nieuwsbrief naar verwijst.
- Om de gegevens te zien in Google Analytics moet je wel de juiste periode selecteren.
Waar vind ik in Google Analytics dan de gegevens?
Bij koppeling van Laposta en Google Analytics kun je zien hoeveel keer je abonnees van je nieuwsbrief je website hebben bezocht.
Log hiervoor in bij Google Analytics en ga naar Acquisition (Acquisitie) → Campaigns (Campagnes) → All Campaigns (Alle Campagnes)
Selecteer de periode waarin je het resultaat wilt bekijken. De periode kun je rechts bovenin aanpassen. Klik daarna op Toepassen.
Als er in je nieuwsbrief meerdere keren is geklikt op je links naar je website, dan kun je zien hoeveel bezoeken zijn gestart via een bepaalde link.
Klik hiervoor boven de tabel op ‘Secondary dimension’ (Secondaire dimensie); daarna selecteert u ‘Behavior’ (Gedrag) en ‘Landing Page’ (Bestemmingspagina).
Je ziet nu de informatie vanuit Laposta. In onderstaand voorbeeld zie je dat in Nieuwsbrief 1, 2 keer op de link Aanbod is geklikt.
Mijn links werken na het koppelen niet goed
Nadat Google Analytics en Laposta zijn gekoppeld, kan het gebeuren dat soms de linkjes in de testmail en in de nieuwsbrief niet meer goed werken. Relaties komen dan niet op de pagina terecht, maar bijvoorbeeld op de homepage.
Lees meer hierover op de website van Laposta.
Tot zover mijn blog over het koppelen van je nieuwsbrief aan Google Analytics.
Meer weten?
Wil je meer weten over Laposta, neem dan gerust contact met mij op. Overweeg je om een nieuwsbrief te gaan versturen of wil je overstappen naar Laposta? Ik kan je daar goed bij helpen.
Deel mijn blog heel gemakkelijk