In het kort
Super irritant natuurlijk. Heb je een geweldige nieuwsbrief gemaakt in bijvoorbeeld MailChimp, dan komt deze in de spam terecht… Het is nog steeds een veelgehoorde klacht die ik voorbij zie komen. Vorige week had ik nog een opdrachtgever die met dit probleem zat en graag geholpen wilde worden. Er kunnen verschillende zaken een rol spelen of een e-mail als spam gemarkeerd wordt. Ik leg je graag uit wat je eraan kunt doen. Juiste manier e-mailadressen verwerken Zorg ervoor dat je op een goede manier aan je e-mailadressen komt. Heeft je abonnee toestemming gegeven? Gebruik je een double opt-in? Degene die…
Super irritant natuurlijk. Heb je een geweldige nieuwsbrief gemaakt in bijvoorbeeld MailChimp, dan komt deze in de spam terecht… Het is nog steeds een veelgehoorde klacht die ik voorbij zie komen. Vorige week had ik nog een opdrachtgever die met dit probleem zat en graag geholpen wilde worden.
Er kunnen verschillende zaken een rol spelen of een e-mail als spam gemarkeerd wordt. Ik leg je graag uit wat je eraan kunt doen.
Juiste manier e-mailadressen verwerken
Zorg ervoor dat je op een goede manier aan je e-mailadressen komt. Heeft je abonnee toestemming gegeven? Gebruik je een double opt-in? Degene die zich aangemeld heeft voor jouw nieuwsbrief, krijgt dan eerst nog een e-mail, waarin ze het e-mailadres moeten bevestigen. Het vervelende van deze e-mail is dat deze vaak in de spambox terecht komt. Zonder goedkeuring van jouw abonnee, komt het adres in op jouw lijst te staan.
En wat ook verplicht is, is dat je altijd een afmeldlink in je nieuwsbrief moet hebben staan.
Opmaak van je nieuwsbrief
- Maak je nieuwsbrief persoonlijk. Bij MailChimp kun je de nieuwsbrief personaliseren door de ‘mergetag’ *|FNAME|* te gebruiken in de aanhef. De nieuwsbrief kun je dan beginnen met Beste *|FNAME|*.
- Daarnaast kun je bij de campagne al de nieuwsbrief personaliseren. Als je je campagne aanmaakt, dan kies je bij ‘To’ de lijst met abonnees en eventueel de tags naar wie de nieuwsbrief toe gaat. Bij ‘Personalize the ’to’ field’ vul je de mergetags *}FNAME|* en *|LNAME|* in.
- Beperk de onderwerpregel tot een maximum van 9 woorden.
- Vermijd overbodige hoofdletters, leestekens of typische spamwoorden zoals: gratis, kosteloos, bonus, fantastisch, geweldig etc., €, $, %, # …
- Gebruik niet een veelheid aan verschillende lettertypes en kleuren. Natuurlijk kun je voor je koppen een ander lettertype en kleur gebruiken, maar maak er geen kermis van. Ik hanteer zelf meestal alleen een andere kleur voor de kopregels waardoor ze iets meer opvallen en waardoor mijn huisstijl ook terugkomt.
- Gebruik niet te veel afbeeldingen. Afbeeldingen upload je via Afbeeldingen in je nieuwsbrief. Vergeet niet de alt-tekst in te vullen. Sommige e-mailprogramma’s laten afbeeldingen standaard niet zien. En mensen die de tekst niet kunnen zien vanwege hun beperking, hebben programma’s waarbij tekst voorgelezen wordt. De alt-tekst wordt dan voorgelezen.
- Let op je spelling en grammatica.
- In de footer van de nieuwsbrief staat standaard het postadres, een afmeldlink en de toestemmingsherinnering vermeld. De toestemmingsherinnering is een tekst waarom iemand deze e-mail ontvangt.
Technische vereisten
Zorg voor de authenticatie van je e-mail. Dit zorgt ervoor dat de internetprovider van de ontvanger jouw nieuwsbrief niet niet zo snel als spam markeert, omdat je als een goede afzender wordt gezien. Als je een eigen e-mail domein gebruikt (zoals ik @nicolines-office.nl), raadt MailChimp je aan om een eigen DKIM-autenticatie in te stellen, waardoor je nieuwsbrief mogelijk minder in de spam komt. Hiervoor moet je wat wijzigingen aanbrengen in je DNS-records. Vraag hiervoor je websitebouwer of je partij die je domein beheert.
Verifieer je domeinnaam
Om je domeinnaam te verifiëren, ga je in MailChimp naar Website, Domains. Klik bij Email Domains op ‘Add & Verify Domain’.
Vul het e-mailadres wat bij het domein hoort dat je wilt verifiëren. Bijvoorbeeld nicoline@nicolines-office.nl en klik op ‘Send Verification Email’
Hierboven zie je de melding die je op je scherm ziet. Wanneer je de verificatie e-mail hebt ontvangen, dan klik je in de e-mail op de Verify Domain Access button of je vult de verificatiecode in op je scherm. De verificatiecode staat normaal helemaal onderaan in de e-mail, maar die heb ik voor dit voorbeeld verwijderd.
Alle informatie over domein verificatie vind je ook hier. Als dit niet voldoende is – en je hebt een betaald MailChimp-account – dan kun je het SPF en DKIM-record aan laten passen in je hostingomgeving. Alles hierover vind je hier en scroll naar beneden voor de info.
Gebruik een persoonlijk e-mailadres als afzender
E-mailadressen zoals info@… of nieuwbrieven@… worden soms ook als spam gezien. Zelf gebruik ik altijd mijn e-mailadres nicoline@nicolines-office.nl als afzender van mijn nieuwsbrief. Stuur je nieuwsbrieven bij voorkeur niet met Gmail of Hotmail, want met deze e-mailadressen is de kans ook groter dat je e-mail in de spam komt.
Voeg mijn adres toe aan je adresboek
En… je mag je abonnees best vragen om jouw e-mailadres aan hun adresboek toe te voegen. Uiteindelijk willen ze graag jouw nieuwsbrief lezen 🙂 Je kunt een link toevoegen in je footer. Daarmee maak je een Vcard zodat je abonnee direct in één keer jouw gegevens kan importeren in zijn of haar adresboek.
Voeg in de footer bijvoorbeeld de tekst toe: “Voeg mij toe als veilige afzender.” of “Voeg mij toe aan jouw contacten.” Selecteer deze tekst, klik op het link-icoontje en vul bij Web Adress (URL) de tekst *|LIST:ADDRESS_VCARD_HREF|* in. MailChimp haalt dan jouw adresgegevens bij je account op.
Ik hoop dat met deze tips je nieuwsbrief minder in de spam terecht komt. Helemaal voorkomen kun je het niet.
Veel succes!
Groetjes, Nicoline
Deel mijn blog heel gemakkelijk