Hoe breng je afhakers in beeld met Laposta

Hoe breng je afhakers in beeld met Laposta

Portretje Nicoline's Office
Afhakers in beeld brengen met Laposta

E-mailabonnees zijn snel verveeld. Stuur je nieuwsbrieven die niet voldoende afgestemd zijn op de behoefte van de lezer, dan word je nieuwsbrief al snel niet meer gelezen en verwijderd. Dat is natuurlijk jammer, want inactieve abonnees zijn niet alleen gemiste potentiële klanten, maar het niet openen van de nieuwsbrief heeft ook invloed op de resultaten van je e-mailmarketing. Het is dus slim om de lijsten actief te onderhouden. Hoe kun je dat doen in Laposta?

Breng afhakers in beeld

Login bij Laposta. Onder Resultaten vind je allerlei statistieken die meer informatie geven op de campagne(s). Maar niet alles kun je hier terugvinden, zoals bijvoorbeeld welke relaties de nieuwsbrief niet geopend hebben.

Belangrijk is dat Laposta niet altijd kan vaststellen of een nieuwsbrief gelezen is. Dit wordt namelijk gemeten met behulp van een onzichtbare afbeelding. Als in het e-mailprogramma van de ontvanger het opvragen van afbeeldingen uit staat, kan dat door Laposta helaas niet geregistreerd worden dat de e-mail geopend is. De ontvanger kan de e-mail dan wel gelezen hebben, zonder de plaatjes geopend te hebben.

Voor het opvragen van de relaties die je nieuwsbrief niet geopend hebben kun je een segment aanmaken. Ga hiervoor naar Relaties, klik de lijst waar je een segment voor wil aanmaken, → Segmenteren en maak een nieuw segment aan.

Kies een segment op basis van Campagneresultaten. Je ziet dan een dropdown-lijstje. Klik onder Openen op bijvoorbeeld “alle relaties die uw laatste nieuwsbrief niet geopend hebben” of “alle relaties die nog nooit een nieuwsbrief geopend hebben”.

Klik op Opslaan en geef dit segment een naam. Je kunt de relaties bekijken door op Bekijken te klikken in de lijst van Segmenten.

Je kunt het gemaakte segment gebruiken om een campagne te versturen. Je kunt bijvoorbeeld nog de laatste nieuwsbrief aan dit segment versturen.

Ga hiervoor naar Campagnes en maak een kopie van de campagne die je nogmaals wilt versturen. Kies bij Stap 2 voor het aangemaakte segment. Doorloop verder de stappen.

Maak gebruik van voorkeuren

Nodig de ontvanger uit hun voorkeuren te delen zodat je je e-mailmarketing al in een vroeg stadium kunt afstemmen. Dat kan bijvoorbeeld door direct bij het aanmelden te vragen over welke onderwerpen ze graag berichten ontvangen en eventueel hoe vaak ze dat zouden willen en op welk moment van de dag. 

Binnen Laposta kun je ook voorkeuren instellen. Ik gebruik bijvoorbeeld bij mijn inschrijfformulier of de ontvanger informatie wil ontvangen over Laposta, WordPress of dat ze alles willen ontvangen.  

Ga hiervoor naar de lijst. Klik op Relaties en dan op de betreffende lijst. Klik op Kenmerken lijst en daarna op het tabblad Velden. Klik daarna op Voeg nieuw veld toe.

Geef het veld een naam, kies daarna voor Meerkeuze en vul bijvoorbeeld de interessegebieden in waar iemand uit kan kiezen. Loop alle opties door en klik daarna op Opslaan.

Kom je er niet helemaal uit, laat het me dan weten. Ik help je graag verder.

Succes!

Groetjes, Nicoline

Deel mijn blog heel gemakkelijk