In het kort
Een weggever is een gratis waardevol cadeau, die je aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Hoe je eenvoudig een weggever maakt, leg ik je graag uit. Weggevers zijn niet meer weg te denken in online marketing. Met een weggever laat je jouw e-maillijst groeien en maken klanten kennis met jou en je bedrijf. Voordat een potentiële klant zaken met jou gaat doen, wil hij/zij jou beter leren kennen. Alles gebeurt uiteindelijk online. De gratis weggever (en de e-mails die je daarna verstuurd) zijn belangrijk en daarmee kun je een band met ze opbouwen, waardoor de kans groter wordt dat ze daarna…
Een weggever is een gratis waardevol cadeau, die je aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Hoe je eenvoudig een weggever maakt, leg ik je graag uit.
Weggevers zijn niet meer weg te denken in online marketing. Met een weggever laat je jouw e-maillijst groeien en maken klanten kennis met jou en je bedrijf.
Voordat een potentiële klant zaken met jou gaat doen, wil hij/zij jou beter leren kennen. Alles gebeurt uiteindelijk online. De gratis weggever (en de e-mails die je daarna verstuurd) zijn belangrijk en daarmee kun je een band met ze opbouwen, waardoor de kans groter wordt dat ze daarna producten van je gaan kopen.
Zie het als een afspraakje. Na een eerste kennismaking (jouw weggever), ga je ook niet direct samenwonen. Je wilt elkaar eerst beter leren kennen en als die klik er is en na verloop van tijd besluit je om eventueel samen te gaan wonen. Door jouw e-mails leert de potentiële klant jou kennen, voelt het goed dan kan hij/zij overgaan tot de aankoop van een product of dienst.
Verschillende soorten weggevers
Een e-book, podcast en webinar zijn bekende weggevers. Andere soorten weggevers zijn:
- Een gratis adviesgesprek
- Een checklist
- Een whitepaper (verkort e-book)
- Een videoserie of audioserie
- Infographic
- Proefabonnement op jouw training
- Etc. Etc.
Wil jij ook een weggever maken, maar weet je niet precies waar je moet beginnen?
Enkele tips voor jouw weggever
Hieronder geef ik je enkele tips die je kunnen helpen met jouw weggever.
Bepaal je doelgroep
Zorg ervoor dat je je doelgroep helder hebt. Ontwikkel een weggever waar zij behoefte aan hebben of wat ze interessant vinden. Iets wat hun ‘probleem’ oplost en wat natuurlijk aansluit op jouw aanbod.
Vormgeving van je weggever en enkele tools die je kunt gebruiken
Een weggever is een mooie manier om jouw expertise te delen en wat je potentiële klant graag wilt hebben. Zorg voor de juiste vormgeving die past bij jouw huisstijl. Een veel gebruikte weggever is een e-book. Die kun je prima in Word of PowerPoint opmaken, maar probeer het gratis online programma Canva eens. Ik ben er dol op 😀 Hierin vind je templates zoals een A4 document of een magazine.
Vergeet natuurlijk niet je contactgegevens op te nemen en eventueel een foto van jezelf en info over wie jij bent. Dit wordt nogal eens vergeten: zonde, want de lezers moeten direct contact op kunnen nemen na het lezen als ze dat willen. Je kunt in een PDF-bestand eenvoudig aanklikbare links maken naar je e-mailadres of je website. Handig!
Webinars kun je tegenwoordig geven via Zoom en Microsoft Teams. Een ander bekende tool is WebinarGeek.
Een gratis adviesgesprek kan tegenwoordig heel gemakkelijk direct ingepland worden. Standaard tools zijn hiervoor bijvoorbeeld: Calendly, Bookings (onderdeel van Microsoft 365) of een eigen systeem op je WordPresswebsite zoals Amelia. Dat is maatwerk en daar kan ik je bij helpen. Neem dan contact met mij op.
Wees creatief en maak een bedankpagina
Maak een aparte bedankpagina op je website waarbij je de potentiële klant bedankt voor het aanvragen van je weggever en laat weten dat hun ‘cadeau’ binnen een paar minuten in de mailbox zit. Besteed hier veel aandacht aan en gebruik niet de standaard melding ‘Bedankt voor je inschrijving’.
Een leuke video is helemaal top (al vind ik dat zelf wel een dingetje zo op beeld haha) of in ieder geval een foto van jezelf. Wat je vaak ziet, is dat op deze bedankpagina nog een tijdelijke aanbieding wordt gedaan waar de potentiële klant eigenlijk niet omheen kan. Hiermee kun je een product in de kijker zetten en deze verkopen. Dit product heeft meestal maximaal een waarde van zo’n € 50,00. En… verkoop je dit product, dan heb je direct al advertentiekosten terugverdiend.
Zorg wel voor een uniek aanbod die nergens anders wordt gedaan. Het is alleen te zien als iemand je weggever downloadt. Hiermee creëer je urgentie bij de lezer omdat het een eenmalig aanbod is. Ze moeten dus kiezen: nu of nooit en dat heeft een psychologische werking waar jij je voordeel mee kunt doen.
Verstuur nieuwsbrieven of inspiratiemails
Wanneer potentiële klanten jouw weggever aanvragen (via een inschrijfformulier op bijvoorbeeld je website), komen ze op je e-maillijst terecht. Kies het juiste nieuwsbrievensysteem waarmee je een salesfunnel kunt maken. Met zo’n funnel kun je de potentiële klanten kennis met je laten maken, kun je bijvoorbeeld nog meer tips delen en ze warm maken voor jouw product of dienst. Doordat je een band hebt opgebouwd zullen zij sneller voor jou kiezen.
Wees zorgvuldig met de privacygegevens
Het is vanuit de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) nodig dat je de mensen die je een weggever mailt, om toestemming vraagt om ze daarna mailberichten toe te kunnen sturen. Mensen kiezen er dus actief en gericht voor om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
Tip: Laat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief en geef ze jouw weggever cadeau. Dan hoef je geen toestemming te vragen dat je ze ook de nieuwsbrief mag sturen.
Tip: Zet onder je opt-in formulier (waar de mensen de weggever downloaden) dat de persoonlijke gegevens veilig zijn en niet worden doorverkocht. Dat geeft mensen een gevoel van veiligheid.
Promoot je weggever
Plaats je weggever op jouw website op een opvallende plek en bij voorkeur op een aparte pagina zonder afleiding en promoot deze. Plaats filmpjes of berichten op social media over jouw weggever. Plaats een advertentie op social media en bereik hiermee jouw doelgroep. Zorg voor een opvallende afbeelding zodat je de aandacht trekt. Een mooie advertentie kun je bijvoorbeeld ook ontwerpen via Canva. Ik vertelde je al hoe dol ik op dat programma ben 😀
Heb je hulp nodig of wil je even sparren over je weggever?
Wanneer je het maken van een weggever wilt uitbesteden of samen wilt sparren over een weggever, neem dan even contact op.
Als Virtual Assistant kan ik je helpen met het inrichten van je e-mailprogramma. Ik ben bekend met Laposta en Mailblue. Ik help je met het koppelen van deze programma’s aan je website. Ook maak ik mock-ups van je gratis weggever en maak ik je e-book op. Je hoeft alleen de tekst aan te leveren en een aantal foto’s. Ik zorg daarna voor een professionele weggever of e-book in jouw huisstijl.
Succes!
Groetjes, Nicoline
Deel mijn blog heel gemakkelijk