

In het kort
“Euh… Niek, wat is een weggever?” Een weggever wordt ook wel een lead-magneet genoemd. Je geeft waardevolle informatie weg in de vorm van een video, e-book, checklist, whitepaper, etc. en daarvoor in de plaats ontvang je een e-mailadres. Een aantal klanten van mij gebruikt al een weggever en tegenwoordig kun je er als ondernemer haast niet meer omheen om deze ‘gratis’ informatie aan te bieden en je laat je de lezer nadenken over het ‘probleem’ wat zij kunnen oplossen. Ze hebben dan jouw hulp nodig om het ‘probleem’ op te lossen en moeten dan klant bij je worden. Wat heb…
“Euh… Niek, wat is een weggever?” Een weggever wordt ook wel een lead-magneet genoemd. Je geeft waardevolle informatie weg in de vorm van een video, e-book, checklist, whitepaper, etc. en daarvoor in de plaats ontvang je een e-mailadres. Een aantal klanten van mij gebruikt al een weggever en tegenwoordig kun je er als ondernemer haast niet meer omheen om deze ‘gratis’ informatie aan te bieden en je laat je de lezer nadenken over het ‘probleem’ wat zij kunnen oplossen. Ze hebben dan jouw hulp nodig om het ‘probleem’ op te lossen en moeten dan klant bij je worden.
Wat heb je nodig om een weggever te versturen?
Om een weggever te versturen heb je niet alleen specifiek Laposta nodig. Ieder ander e-mailsysteem kun je hiervoor gebruiken. Denk aan MailChimp, Mailblue of ActiveCampaign. Met Laposta kun je naast je weggever ook vervolg e-mails versturen, om uiteindelijk de lezer geïnteresseerd te maken in je product of dienst.
Daarnaast maak je op je (WordPress) website een landingspagina, waar je meer informatie geeft over het ‘probleem’ en een aanmeldformulier om je weggever aan te vragen. Op deze pagina vind je geen menubalk en je beperkt je alleen tot het die informatie die je lezer wil weten. Heb je een weggever in de vorm van een e-book, dan upload je deze in de mediabibliotheek van je website. In Canva kun je bijvoorbeeld een mooie (mock-up) afbeelding maken van je e-book. Deze plaats je op de landingspagina en eventueel bedankpagina.
Stappenplan om een weggever te versturen in Laposta
Login bij Laposta. Heb je nog geen account, dan kun je een gratis account aanmaken via de website (als je via deze link een betaald account aanvraagt, ontvang ik een kleine provisie).
Ga naar het tabblad Automations en klik op de knop ‘Maak een nieuwe automation’. Je gaat nu de automation samenstellen.

Je geeft de automation een naam en klik op Opslaan.

Om een automation te starten, moet je vastleggen met welke actie je automation moet starten. Een automation kan meerdere startmomenten hebben. Je kunt kiezen uit een aantal startmomenten.

De startmomenten spreken voor zich, denk ik. Ik kies voor de weggever voor ‘Inschrijven‘. Als iemand het aanmeldformulier op de website heeft ingevuld, dan moet de automation starten.
De volgende stap is op welke lijst de persoon moet komen te staan en wat de herkomst is.
Nieuwe relaties kunnen op meerdere manieren aan een lijst worden toegevoegd. Kies hier eventueel aan welke herkomst deze inschrijvingen moeten voldoen:
- Overal: herkomst maakt niet uit;
- Dit programma: de inschrijving telt alleen als hij binnen de applicatie van Laposta wordt gedaan;
- Buiten dit programma: de inschrijving telt alleen als hij buiten de applicatie van Laposta is gedaan, dus via een extern aanmeldformulier;
- Via de API: de inschrijving telt alleen als deze via de API wordt gedaan.
Klik daarna op Opslaan.

Aan de linkerkant van je scherm zie je alle bouwstenen die je kunt gebruiken. De betreffende bouwsteen versleep je naar de plus in het bewerkingsscherm.

Elke wijziging (bijvoorbeeld het plaatsen of verwijderen van een blokje, of het wijzigen van instellingen) kunt je ongedaan maken en ook weer herstellen. Gebruik hiervoor de Undo en Redo knopjes bovenaan.
De persoon die je weggever wil hebben, wil natuurlijk niet te lang wachten, dus de volgende stap is om direct de weggever te versturen. Sleep de bouwsteen ‘Verstuur e-mail‘ naar het plusje. Klik op de knop ‘Maak een nieuwe e-mail‘ om een e-mail te maken met de link naar de weggever erin. Of ga naar de e-mails als je al e-mails gemaakt hebt.

Heb je nog niet eerder een nieuwsbrief gemaakt, volg dan eventueel mijn online training Laposta.

Als je een e-book hebt gemaakt, sla deze dan op in de mediabibliotheek van je website en kopieer de URL die de PDF heeft gekregen.

Heb je de e-mail klaar dan moet je het verzendmoment bepalen. Ik kies voor ‘Verstuur meteen‘ en klik op Opslaan.

Je weggever is nu verstuurd. Om optimaal gebruik te maken van je automation, kun je na een paar dagen een herinnering sturen of een opvolgmail met bijvoorbeeld een extra tip, meer informatie over jezelf en daarna nog een e-mail naar je product of dienst…
Je wilt bijvoorbeeld een week wachten om de volgende e-mail te versturen. Dan gebruik je de bouwsteen Pauzeren. Je kiest van voor 1 week en klik op Opslaan.

Je klikt weer op de bouwsteen ‘Verstuur e-mail‘ en de stappen herhalen zich weer.
In een andere blog zal ik meer vertellen over de mogelijkheid ‘als/dan’ en een volgende e-mail versturen als iemand op een link geklikt heeft. Je hebt bijvoorbeeld je weggever verstuurd, de volgende mail wil je pas versturen als de ontvanger op de link geklikt heeft. Ook die mogelijkheid heb je in Laposta.
Tot zover het versturen van je weggever en eventueel opvolgende e-mails. Vind je het toch wat te ingewikkeld. Ik help je graag verder.
Groetjes, Nicoline
Deel mijn blog heel gemakkelijk