De uitdagingen en oplossingen van digitale toegankelijkheid

De uitdagingen en oplossingen van digitale toegankelijkheid

Foto Martine Baadenhuijsen en Nicoline Edelman
Foto Martine Baadenhuijsen en Nicoline Edelman

In het kort

In dit interview deelt Martine Baadenhuijsen, die sinds haar twaalfde blind is, haar dagelijkse uitdagingen en oplossingen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Als interactiespecialist benadrukt ze hoe belangrijk een gebruiksvriendelijke website is en geeft ze praktische tips voor website-eigenaren, zoals een goede structuur, begrijpelijke links en duidelijke alt-teksten. Laat je inspireren door haar verhaal en ontdek hoe jij bij kunt dragen aan een toegankelijker web.

Interview met Martine Baadenhuijsen

In dit interview deelt Martine haar dagelijkse ervaringen met digitale toegankelijkheid. In het dagelijks leven geeft ze tips aan website-eigenaren om hun sites toegankelijker te maken. Ook vertelt ze over de obstakels waar ze zelf tegenaan loopt als slechtziende. Martine en ik kennen elkaar nu ongeveer twee jaar via LinkedIn. Ik volg haar met plezier. Ze vertelt uitgebreid over haar belevenissen en activiteiten.

In gesprek met Martine over digitale toegankelijkheid

Martine Baadenhuijsen is vanaf haar geboorte slechtziend. Sinds haar twaalfde ziet ze alleen nog goede contrasten. Ze leerde daardoor om op een andere manier met de wereld om te gaan. Ze leest braille, maakt gebruik van spraaksoftware en wordt altijd vergezeld door haar blindengeleidehond.

Als interactiespecialist verbetert ze de omgang tussen mensen met en zonder beperking. Vanuit haar bedrijven, MB3 en All Inclusive at Work, helpt ze mensen met een aandoening om een persoonlijk communicatieplan te maken. Daarnaast leert ze organisaties hoe zij klanten en collega’s echt welkom kunnen laten voelen.

Dagelijkse ervaringen met digitale toegankelijkheid

Kun je hier iets meer over vertellen? En wat zijn de grootste uitdagingen waar je tegenaan loopt bij het gebruik van websites of apps?

Martine vertelt dat ze dagelijks gebruik maakt van digitale platforms voor zowel privé als werk. Ze gebruikt mail, schoolapps, zoekt naar uitjes en vakanties. En voor haar werk volgt ze collega- ondernemers en leveranciers via LinkedIn. De grootste obstakels? Het vinden van de juiste informatie:

  • Menu’s die niet goed zijn opgebouwd
  • Informatie die als afbeelding is opgemaakt, zoals telefoonnummers onderaan de e-mails.
  • Reserveringssystemen die ontoegankelijk zijn, zowel bij het boeken van een campingplaats als voor het maken van een afspraak bij de gemeente.

Het zoeken hiernaar kost haar veel tijd en energie.

Hulpmiddelen en obstakels

Welke hulpmiddelen gebruik je om online te navigeren? Welke websites of digitale diensten zijn vaak moeilijk toegankelijk voor je?

Martine gebruikt NVDA, een schermlezer die tekst omzet in spraak, en een brailleleesregel. Op haar telefoon en iPad maakt ze gebruik van de VoiceOver-functie. Hoewel deze hulpmiddelen haar enorm helpen, werkt het alleen goed als de websites correct zijn opgebouwd. “Soms verlang ik terug naar de eenvoud van WordPerfect,” zegt ze. Het lijstje van websites die goed toegankelijk zijn, is helaas korter dan het lijstje van ontoegankelijke diensten.

Sociale media en communicatie

Hoe toegankelijk vind je sociale media platforms zoals LinkedIn? Wat zou beter kunnen?

Een frustratie bij LinkedIn is dat schermlezers vaak eerst de volledige naam en titel van een persoon voorlezen, voordat ze bij de inhoud van een bericht komen. Dit maakt het lastig om snel door berichten te bladeren, zeker wanneer mensen lange titels en emoticons gebruiken. Daarnaast is een ontbrekende alt-tekst onder de afbeelding frustrerend, omdat de essentie van de post daarmee wegvalt. Soms omvat een post daardoor alleen tekst zoals: “Wie heeft dit bedacht?”

Toegankelijkheid bij werk

Heb je specifieke aanpassingen nodig in je werk? Welke digitale tools ondersteunen jouw werkzaamheden goed?

Voor haar werk gebruikt Martine onder andere de ‘To Do’-app. Hoewel deze niet perfect is, werkt hij redelijk goed met haar hulpmiddelen. Gelukkig heeft ze ook assistentie van Brenda, die haar ondersteunt bij digitale taken die veel tijd en energie kosten. Toch blijft het een uitdaging om toegankelijke facturen te ontvangen, aangezien deze vaak onoverzichtelijk zijn ingedeeld.

Advies voor ondernemers

Wat zou je website- eigenaren aanraden om hun site toegankelijker te maken?

Martine geeft als belangrijkste advies: “Maak een website gebruiksvriendelijk, dat is belangrijker dan een gelikte uitstraling.” Ze benadrukt het belang van het gebruik van echte tekst, een goede structuur voor koppen en korte beschrijvingen bij foto’s. Ook raadt ze aan om de links begrijpelijk te maken, zodat schermlezers niet acht keer ‘lees meer’ hoeven op te sommen. Daarnaast vindt ze het belangrijk om mensen met ervaring door de website te laten navigeren. “Als je meekijkt, ontdek je wat je werkelijk kunt doen om toegankelijk te worden,” legt ze uit. Dit maakt een website toegankelijker én aantrekkelijker voor iedereen.

Wensen en oplossingen voor de toekomst

Wat zou je graag verbeterd zien op het gebied van digitale toegankelijkheid?

Martine hoopt dat webbouwers standaard voor iedereen gaan bouwen. “Toegankelijke websites zijn niet alleen belangrijk voor mensen met een beperking, maar ook voor diegene die tijdelijk beperkt zijn door bijvoorbeeld een blessure.” Ze benadrukt dat toegankelijkheid voor iedereen van belang is. Een toegankelijke online wereld zorgt er voor dat iedereen zelfstandig kan blijven functioneren.

Wil jij ook bijdragen aan een toegankelijker web?

Ben je geïnspireerd door Martine’s verhaal? En wil je graag weten welke verbeteringen jouw website nodig heeft? Hier zijn een aantal stappen om als eerst te zetten:

  1. Laat een gratis toegankelijkheidsscan uitvoeren op jouw website. Neem contact met mij op om te beginnen.
  2. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Of om meer inspirerende verhalen te lezen zoals die van Martine.
  3. Lees mijn informatieve blogs over digitale toegankelijkheid.

Samen werken we aan een web dat echt voor iedereen toegankelijk is.

Groetjes, Nicoline

Deel mijn blog heel gemakkelijk